Правова освіта.







АКТУАЛЬНІСТЬ ПРОЕКТУ
«Система неперервної правової освіти та виховання»

Сучасне суспільство вимагає від особи не лише знання правових основ, законів та законодавчих норм, а й політичної активності, усвідомлення нею власної ролі й значення у житті суспільства та відповідальності за долю своєї держави.
Правова освіта та правове виховання є складною динамічною сис­темою, що поєднує:
    правові знання, на основі яких формуються уявлення про організацію життя громадян у політичному, правовому, економічному, соціальному та культурному середовищах демократичної держави;
    правовий досвід участі в соціально-політичному житті суспільства та практичного застосування знань;
    громадянські чесноти — норми, установки, цінності та якості, при­таманні громадянину демократичного суспільства.
Актуальність правової освіти і правового виховання в школі обумов­лена такими реаліями політичного життя України:
спонтанністю, неузгодженістю та безсистемністю зусиль, спрямованих
на демократизацію суспільного життя;
    створенням умов для набуття учнями досвіду громадянської дії, демократичної поведінки та конструктивної взаємодії.
У змісті системи виховної роботи школи правова освіта та правове виховання школярів посідає виняткове місце. Особливо актуальне це питання у зв'язку з тим,  що прийнятий Кримінально-про­цесуальний кодекс передбачає кримінальне провадження щодо неповнолітніх (глава 38), яким виповнилося одинадцять років. Значить, є потреба серйозно зайнятись правовим вихованням як у старших, так і в молодших класах школи.


 Актуальність проблеми правового виховання школярів на сучасному етапі зумовлена наступними основними факторами:
    по-перше, однією зі сторін усебічного розвитку особистості є на­явність у неї високої культури поведінки, адже не можна вважати фізично здорову людину культурною, коли вона, маючи ґрунтовні знання, добре працюючи або навчаючись, порушує норми моралі чи законів;
    по-друге, в Україні спостерігається тенденція до зростання дитячої злочинності, поширення злочинності серед неповнолітніх виперед­жає її загальне зростання, при цьому вона «омолоджується»;
Тому здійснення правовиховної роботи з учнями є доцільним з пер­ших днів їх перебування в школі.




Мета формування особистості громадянина України, якому притаманні правова культура, усвідомлення цінності свобод і прав людини;
формування активної громадської позиції учнів школи; правова просвіта педагогів, учнів, батьків.

Завдання проекту:
1. Попередження протиправних дій та вчинків серед
учнівської молоді через координацію зусиль педагогів, батьків, ССД, ВКМСД, Центру соціальної служби  у справах сім'ї та
молоді та інших громадських організацій;
2. Розповсюдження та пропаганда правових знань серед неповнолітніх із метою виховання правової культури та свідомості.
3. Створення умов для набуття учнями досвіду громадянської дії, демократичної поведінки та конструктивної взаємодії.
4. Сприяння становленню активної позиції учнів щодо реалізації прав і свобод людини
5.Утворення у шкільному закладі атмосфери неприпустимості до будь-яких проявів антигромадської, протиправної поведінки.
6. Формування в учнів поваги до закону   та відповідальної поведінки, розвиненої  правосвідомості, яка  виявляється в усвідомленні особистістю своїх прав, свобод, обов'язків, свідомому ставленні до законів та державної влади.


Кінцевими результатами проекту є  випускник 11 класу – дитина, якій притаманні почуття гордості за свою родину, школу, Батьківщину та розвинену правосвідомість; яка здатна само реалізовуватися, самостверджуватися і самовдосконалюватися протягом усього життя; свідомо ставиться до своїх прав і обов’язків перед суспільством та державою; вміє свідомо користуватися правами, має бажання керувати своїм життям здійснюючи моральний вибір розвиваючи власні громадські якості.

     Оволодівши в шкільні роки основами правових знань, учні протягом усього свого подальшого життя будуть збільшувати їхній обсяг, поглиблювати їх, тісніше пов’язувати з життям, з трудовою суспільною практикою.











"Учитися жити по закону, поважати закон і виконувати його, людина повинна з малих літ, з сім'ї, дитячого садка, школи".
                                  Рибінський Є.М.

      Необхідність формування громадянського суспільства в нашій державі висунула на чільне місце всього суспільного життя проблему правового виховання громадянина України, здатного жити в правовій державі. Тому вчителі нашої школи звернулися до проблеми правового виховання та правової освіти дітей.
      Правова освіта і правове виховання - це цілісна система, що охоплює всі сфери діяльності навчального закладу, сприяє вихованню правової свідомості, демократичних громадянських цінностей і поведінки всіх учасників освітнього процесу, передбачає використання практично-орієнтованих та інтерактивних методів навчання (додаток 1).    
        Дитинство – унікальний період, коли формуються риси характеру, основи  моделі поведінки, ставлення до себе і навколишнього світу. Мала дитина подібна до губки, яка жадібно вбирає уміння, знання, погляди та думки. Тому моральні основи правового виховання закладаються саме в дитинстві у стосунках у родині, дитячому колективі.              
        Система правової освіти і виховання має бути безперервною, починаючи з дошкільного закладу, продовжуючись у школі,  ПТУ, технікумі, вузі.
        Правова освіта та правове виховання в загальноосвітній школі I-III ступенів № 65 базуються на тих же загально-педагогічних і дидактичних принципах, що й освіта в цілому. Водночас специфічними для неї є такі принципи:
- зв’язок з практичною діяльністю передбачає пріоритетність для систе­ми правової освіти навчання і виховання умінь і дій, зорієнтованість  учнів на навички правової взаємодії, вміння самостійно аналізувати різноманітні ситуації, перш за все у своєму життєвому середовищі, вміння самостійно приймати відповідальні рішення і діяти в право­вому полі;
-  зорієнтованість на позитивні соціальні дії — цілеспрямованість право­вої освіти на соціальні очікування учнів, набуття позитивного досвіду правозахисних дій, формування-правової культури учнів, виховання потреби спиратись на неї протягом усього життя;
-  демократичність — виховання духу соціальної справедливості, основаної на засадах права, вміння конструктивно взаємодіяти з су­спільством та брати участь у прийнятті рішень, виходячи з правових засад;
•        плюралізм означає виховання поваги до Закону, уникання проти­правних дій і поведінки у житті шкільного колективу, виховання усвідомлення того, що будь-які протиправні дії є неприйнятними.
         На основі принципів розроблена і функціонує наступна структура правового виховання та освіти (додаток 2)
         При плануванні й організації правоосвітньої роботи адміністрація й класні керівники школи керуються наступними нормативно-правовими актами:
1. Конвенція ООН про права дитини (від 20.11.1989 року, підписана Україною
    21.02.1990 року)
2. Європейська конвенція про здіснення прав дітей.
3.  Конституція України.
4.  Цивільний кодекс України (від 25.09.2011р)
5.  Сімейний кодекс україни (від 10.01.2012р)
6. Правила опіки та піклування (затверджено наказом Державного комітету
    України в справах сім`ї та молоді Міністерства охорони здоров`я України,
    Міністерства праці та соціальної політики України (від 26.05.1999р)
7.  Кодекс України про адміністративні правопорушення (від 01.01.2012р)
8.  Кримінальний кодекс України (від 05.04.2001р)
9.  Кодекс законів про працю України (від 02.04.2012 р)
10.  Кримінально-процесуальний кодекс України (від 01.12.2012р)
11.  Закон України „Про охорону дитинства” (від 26.04.2001р)
12.  Закон України „Про молодіжні та громадські організації” (від 01.12.1998р)
13.  Закон України „Про державну соціальну допомогу інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам” (від 16.11.2000р) та ін.
           Організація правової освіти і виховання забезпечується вчителями
Початкова школа
Курс  «Я і Україна»

Основна школа
Курс  «Етика»
Курс  «Право»
Старша школа
Курс  «Людина і суспільство»
Курс  «Право»
 класними керівниками, класоводами, заступниками директора з навчально-виховної та виховної роботи, загальношкільним батьківським комітетом, представниками громадських організацій.
           У  профілактичній  роботі з  підлітками та сім’ями школа  координує свої  дії :
·                   з соціальною  службою  у справах  дітей, сімї та молоді;
·                   зі  службою  у справах  дітей  району;
·                   з  комітетом  самоорганізації населення;
·                   з відділом  кримінальної  міліції у  справах  дітей;
·                   з  позашкільними  виховними  закладами.
         Складається  план сумісної роботи  школи  зі  службою у справах  дітей (додаток 3), Жовтневим районним  центром  соціальних  служб для  сім’ї, дітей та молоді  Маріупольської міської ради,  відділом  кримінальної  міліції у  справах  дітей Жовтневого району, комітетом самоорганізації населення (додаток 4).
        Школа в напрямку правової освіти і виховання  працює відповідно річному плану роботи школи.
        Превентивна робота закладу (додаток 5) здійснюється в таких напрямках: організація правової освіти, профілактична робота з попередження протиправної поведінки, формування навичок здорового способу життя, навичок безпечної поведінки в побуті та соціумі. Згідно з цими напрямками планується виховна робота, видаються організаційні накази, розпорядження, проводяться інструктажі з безпеки життєдіяльності. Сплановано заходи на виконання Державної комплексної програми профілактики злочинності, Комплексної програми профілактики захворювання на синдром набутого імунодефіциту (СНІДу), Державної комплексної програми профілактики запобігання алкоголізму, наркоманії, токсикоманії та СНІДу.
       З метою підвищення рівня правової культури в школі оформлені  куточки правових знань згідно з віковими особливостями учнів (для 1-5 класів та  6 – 11 класів), де відображені основні статті Кримінального та Адміністративного кодексів України, правила учнів школи, Конвенція про права дитини. У кожному класі оформлені куточки національної символіки.
           Важливу роль в організації правової роботи здійснює рада профілактики.  Рада профілактики засідає щомісяця (додаток 6). На кожному засіданні розглядаються питання неправомірної поведінки конкретних учнів, усі випадки протиправних дій під час навчального процесу, у позаурочний час. Усі рішення Ради профілактики націлені не на покарання конкретного учня, а не те, щоб була дана оцінка його поведінки, щоб учень-правопорушник та інші учні чітко зрозуміли неприпустимість подібних протиправних дій і що кожний проступок не залишиться без уваги з боку колективу.
         Склад Ради профілактики призначається з числа авторитетних учителів і учнів школи.
         За кожним учнем, який перебуває на обліку в школі та попередження правопорушень серед неповнолітніх, рішенням Ради профілактики (спільно з директором школи) закріплюється досвідчений педагог-наставник.
         Педагог-наставник самостійно вибирає форми та методи роботи зі своїм підопічним. Координаційна рада забезпечує методичну та практичну допомогу в роботі педагогів-наставників.
         Головним обов'язком педагога-наставника є налагодження добрих, довірчих взаємостосунків із підопічним, його батьками з метою усунення негативних умов, які можуть впливати на поведінку учня, його ставлення до учнівських обов'язків, стосунки з оточенням
         Морально-правове виховання учнів школи реалізовувалося через проведення тижнів  правової освіти (додаток 7), місячників боротьби з наркоманією, алкоголізмом, тютюнопалінням, тижня історії та правознавства, конкурсу плакатів та малюнків „Права очима дітей", батьківських зборів, лекцій для батьків, тематичних виховних годин.
        Виховання учня в школі і сім'ї - це єдиний нерозривний процес. Надзвичайно важливо, щоб педагоги й батьки об'єднали свої зусилля і перейшли до тісної співпраці в організації спільної діяльності щодо виховання наступного покоління. Тому, школа постійно працює для того, щоб   кожна сім'я зрозуміла своє призначення, усвідомила свою відповідальність за справу виховання дітей, аби підказати батькам дієві шляхи виховних зусиль, які принесуть бажані результати.
       Іноді сімейно-шкільне виховання - це різні погляди, різний підхід, різне бачення, сприйняття. Саме й тому ми знаходимо спільні методи і форми співпраці, будуємо їх на підтримці, розумінні, допомозі, довірі й повазі.
      Просвітницька робота з учителями та батьками здійснюється у формі лекцій, бесід,  виступів на батьківських зборах, батьківських всеобучах (додаток 8) під час яких здійснюється розповсюдження пам’яток, буклетів та ін. У ході консультаційної роботи надаються групові та індивідуальні консультації згідно з планом роботи або за запитом батьків, учителів, дітей.
       У школі 3 рази на рік проводяться шкільні конференції (у вересні, грудні, та травні). Один раз в два місяці проводяться батьківські всеобучі за участю психолога, лікарів та кращих класних керівників, які надають поради батькам у вихованні дітей (додаток 9).
      Сьогодні все більше дітей залишаються без батьківського піклування. У нас в школі навчаються 13 дітей, які знаходяться під опікою та 10 дітей, які виховуються в дитячих будинках сімейного типу.
     Діти, які знаходяться під опікою та в прийомних сім'ях часто преживають складні та руйнівні почуття. Вони розвиваються у відповідь на травмуючий минулий досвід. Цей досвід часто супроводжують стрес та втрати. Ці проблемні почуття можуть стати причиною проблемної поведінки дитини.
     Прийомні батьки мають розуміти, що дуже часто неправильна поведінка це вираження емоційного відчаю і вона відображає приховані потреби дитини. Якщо прийомні батьки зможуть правильно визначити почуття і потреби, які були причиною негативної поведінки, їх втручання може бути направлене на те, щоб задовольнити емоційну потребу і сприяти здоровому розвитку, в цей самий час, допомагаючи дитині  справитися з своєю поведінкою.
     Коли у прийомних батьків виникають проблеми вони приходять на консультації до психолога, але психолог не може надати правову консультацію, тому в школі було вирішено організувати батьківський лекторій для прийомних батьків та опікунів (додаток 10).
      Спільно з заступником директора практичний психолог надає цільову допомогу класним керівникам  з питань виявлення відхилень у поведінці учнів та передбачає напрямки вивчення причин відхилень, шляхів впливу сім’ї в  процесі перевиховання та форми індивідуальної роботи .
      Робота практичного психолога з батьками спрямована на корекцію дитячо-батьківських і сімейних стосунків, надання допомоги батькам при підготовці дитини до школи, при виявлені проблем у розвитку практичний психолог проводить індивідуальні консультації для батьків та дітей.
     Особливе місце у правовому вихованні займає учнівське самоврядування (додаток 11). В процесі роботи учні набувають досвіду пізнання демократії, можуть брати участь у прийнятті адміністративних рішень і представляти при цьому інтереси всього учнівського колективу. Самоврядування є чудовою формою навчання дітей активно використовувати права дитини.










Етапи реалізації проекту

№з/п
Заходи                                   Термін               Відповідальні
Організаційно-підготовчий  етап

1.
Розгляд стану роботи з правової
освіти та виховання, організації
профілактики правопорушень в
учнівському середовищі на
педагогічних радах, нарадах при
директорові, засіданнях шкільних
методичних об'єднань класних
керівників.
Прийняття рішення про необхідність
втілення проекту.
Визначення термінів виконання.
Травень
2013 р.
Автори проекту
Адміністрація
школи,
психологічна
служба,
керівники
МО класоводів та кл. керівників
2.
Вивчення науко-методичної літератури, передового вітчизняного та зарубіжного досвіду з питань правоосвітнього виховання.
2013р. травень-листопад
Заступник директора з виховної роботи Паничева Н.М. Педагог-організатор Селезньова О.Є. Вчитель права Мороз М.І.
3.
Вивчення технологій правового виховання
2013р. жовтень-січень
Заступник директора з виховної роботи Паничева Н.М. Педагог-організатор Селезньова О.Є. Вчитель права Мороз М.І
4.
Розробка діагностичного інструментарію з метою оцінки якості формування правової культури та навичок правомірної поведінки учнів
2013
вересень-грудень
Педагог-організатор
Селезньова О.Є Практичний психолог  Чемет  О.В.


5.
Проведення моніторингу правових відносин в учнівському колективі, родині, неформальних об'єднаннях.
Вересень 2013р.

Травень 2014 р.

Квітень 2016 р.

Квітень 2017 р.

Заступник
директора з
виховної роботи
Паничева Н.М.
Практичний
психолог
Чемет О.В.
6.
Визначення матеріально-технічних, фінансових та інших можливостей закладу, що виступає ініціатором проекту.
2013р. листопад - грудень
Директор ЗОШ  № 65
Хомусяк Б.А.
7.
Складання моделі правовиховної і правоосвітньої роботи в школі.
2013р.вересень
Автори проекту
8.
Визначення проблем, завдань та напрямків реалізації проекту.
вересень 2013р.
Автори проекту
9.
Проблемний семінар «Інноваційні форми та методи безперервного правового виховання учнів» з метою вивчення передового та обміну досвідом.
Листопад 2013р.
Керівник МО кл. керівників Саєнко М.М
Класоводів
Нікитченко Т.В.
 Заступник директора з виховної роботи Паничева Н.М.
10.
Проведення організаційної наради з метою визначення дій, завдань та планів роботи з впровадження проекту.
жовтень 2013р.
Директор
ЗОШ № 65  Хомусяк Б.А
Проектна група Автори проекту
II.          Практичний етап 2013-2024 pp.
1.
Впровадження проекту «Система неперервної правової освіти та виховання»
Реалізація його мети під час уроків, виховних заходів.
2013-2017 pp.
Педагогічний колектив Автори проекту
2.
Впровадження у навчально-виховний процес «Основних орієнтирів виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України»



2013-2017 р.
Педагогічний колектив Автори проекту
3.
Впровадження виховної програми
«Я – дитина. Ось мої права.»

2013-2016
Педагогічний
колектив Автори проекту
4.
Впровадження виховної програми «Школа правових взаємин»
2013-2017
Педагогічний колектив Автори проекту
5.
Розробка рекомендацій для класних керівників щодо планування виховної роботи з правового виховання і правової освіти.
Вересень 2013
Керівник МО кл. керівників Саєнко М.М.
Керівник МО
класоводів
Нікитченко Т.В.
Заступник директора з виховної роботи Паничева Н.М.
6.
Організація роботи Ради з профілактики правопорушень
постійно
Директор
ЗОШ № 65 Хомусяк Б.А. Проектна група Автори проекту
7.
Проведення виховних бесід в рамках проекту «Система неперервної правової освіти та виховання»

2013-2017
Вчитель права Мороз М.І. Кл. керівники
8.
Ярмарок методичних ідей «Ефективні форми позакласної роботи з підлітками  з правового виховання».
2014р. квітень
Директор
ЗОШ № 65 Хомусяк Б.А. Проектна група Автори проекту
9.
Проведення:
-  тижнів правових знань учнів
постійно
Заступник директора з ВР
Паничева Н.М.
Вчитель права
Мороз М.І.




-     круглих столів «Закони захищають права людей»,
«Ми – діти світу»
-     навчально-виховних заходів
-     конкурсу              електронних
презентацій   щодо   створення
системи   роботи   у   школі   з
правового виховання
-     Брейн-рингу    «Я – дитина, я маю права»  (на базі шкіл округа №2)
-     створення  методичного кейсу
з       правового       виховання
(методичні               матеріали,
рекомендації, розробки уроків,
виховних    годин,    шкільних
сценаріїв тощо)

Проектна група Автори проекту Класні керіники
10.
Удосконалення проведення лекторіїв для батьків щодо підвищення їх рівня інформованості з питань розвитку та виховання дітей, ранньої профілактики бездоглядності
постійно
Проектна група Автори проекту
11
Удосконалення проведення лекторіїв для  опікунів та прийомних батьків щодо підвищення їх рівня інформованості з питань розвитку та виховання дітейі
постійно
Проектна група Автори проекту
12
·     Здійснення психологічного супроводу та корекції педагогічної і учнівської діяльності.

постійно
Проектна група Автори проекту
13
·     Проведення моніторингових замірів у контрольних, експериментальних класах та проміжних замірів, їх узагальнення, співставлення з реальними результатами та розгляд на методичній раді школи.






постійно
Проектна група Автори проекту
14
·     Підготовка та написання статей, висвітлення в педагогічній пресі проміжних узагальнюючих результатів.

постійно
Проектна група Автори проекту

Ш Аналітичний етап




1
·     Проведення остаточних замірів у контрольних і експериментальних класах, їх співставлення з моніторинговими дослідженнями.

2016 рік
(1-4 класи)
2017
(5-11 класи)
Проектна група Автори проекту
2
Систематизація накопиченого матеріалу за наслідками проведеного дослідження.
·      
2016 рік
(1-4 класи)
2017
(5-11 класи)
Проектна група Автори проекту
3
Аналіз моніторингів. Виступ на педагогічній раді.
2017р. травень
Заступник
директора з
виховної роботи
Паничева Н.М.
Педагог-оргнізатор
Селезньова О.Є.
Практичний
психолог
Чемет О.В.
4
·     Узагальнення отриманих даних, розробка методичних рекомендацій та підготовка навчально-методичних, дидактичних матеріалів для педагогів.

2016 рік
(1-4 класи)
2017
(5-11 класи)
Проектна група Автори проекту
5
·     Видання матеріалів за результатами проведеного дослідження.
·      
2016 рік
(1-4 класи)
2017
(5-11 класи)
Заступник
директора з
виховної роботи
Паничева Н.М.












ПРОГРАМА
виховної роботи з учнями 1 – 4 класів

«Я – дитина. Ось мої права.»

      Кожен 8-9-й злочин в Україні здійснюється неповнолітніми. Близько 11% серед осіб, які беруть участь у скоєнні злочинів, - неповнолітні. Збільшилась кількість підлітків, що вчинили злочин вдруге.
     Одним із напрямів у боротьбі зі злочинністю взагалі та злочинністю неповнолітніх, зокрема, є профілактична діяльність.
     У зв’язку з цим та необхідністю виконання завдань, передбачених Законом України від 05.03.2009 року № 1065-VI «Про Загальнодержавну програму «Національний план дій щодо реалізації Конвенції ООН про права дитини» на період до 2016 року», Законом України «Про основи соціального захисту бездомних громадян і безпритульних дітей» зі змінами, Указом Президента України від 16.12.2011 року N 1163/2011 «Про питання щодо забезпечення реалізації прав дітей в Україні», на виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 30.11.2011 року №1209 «Про схвалення концепції реалізації державної політики у сфері профілактики правопорушень на період до 2015 року», наказу Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 03.08.2012 року №888 «Про затвердження Плану заходів Міністерства освіти і науки, молоді та спорту щодо профілактики правопорушень серед дітей та учнівської молоді на період до 2015 року», на виконання регіональної програми профілактики правопорушень на 2011-2015 роки, затвердженої рішенням Донецької обласної ради, з метою поліпшення профілактичної роботи з подолання злочинності та правопорушень серед учнівської молоді та з метою протидії поширенню злочинності серед неповнолітніх, вдосконалення виховної роботи, організація та проведення профілактичної, правовиховної роботи, спрямованої на зниження рівня злочинності серед дітей і молоді, є одним з актуальних і соціально важливих завдань, що стоять перед органами управління освітою та педагогічними колективами навчальних закладів.
        Сьогодні надто актуальною виступає проблема зростання правопорушень серед молоді. Профілактика правопорушень неповнолітніх є передусім проблемою педагогічною, бо вона пов’язана з вирішенням певного кола виховних завдань. Тому в цій справі особливе місце повинна зайняти рання профілактика, яка має розпочинатися вже з дитячого садка й початкових класів школи, коли закладаються основи характеру, ставлення до оточуючих, поведінки в побуті.
        Дошкільнята тільки починають освоювати ази морально-правової культури. Ознайомлення з правами у дошкільному віці готує дитину до засвоєння демократичних цінностей і прав людини в подальшому.
         Дітям дошкільного віку доступні лише самі загальні уявлення про свої права і свободи, закріплених у міжнародних та державних документах, а також способи їх реалізації в різних життєвих ситуаціях.
        Тому коли діти приходять до школи перед класоводами постають такі завдання:
 - Продовжити знайомити учнів з правами людини і  допомогти учням побачити їх у звязку з повсякденним життям;
 - Формувати почуття самоповаги, поваги до власних прав і прав інших людей;
 - Розвивати прагнення дитини реалізовувати свої права, не порушуючи прав оточуючих його людей.
     Вирішенню цих завдань сприяє правове виховання. Правове виховання молодших школярів починається з виховання у нього почуття власної гідності, поваги до самого себе. Тільки людина яка поважає самого себе і свої права  здатна по-справжньому поважати інших людей та їх права.
    Тому в школі і сім'ї необхідно створити атмосферу визнання індивідуальності дитини, поваги його особистості, а самій дитині надати можливість реалізовувати свої людські права Учень повинен володіти свободою вибору, проявляти активність, ініціативність, самостійність, мати можливість висловлювати власну думку, проявляти шанобливе ставлення до думки інших, вміти надавати допомогу і приймати її. Без цього не можуть розвиватися такі необхідні кожній людині громадянські якості, як активність, самостійність, рішучість, відповідальність.
     Виховання в дусі прав людини спрямоване на формування у дитини почуття справедливості, загальної рівності прав і можливостей. Тому неприпустимі несправедливість, заходи впливу, приниження людської гідності дитини, порушення їх прав бути коханими, рівними серед інших.
    Мета правового виховання учнів дати дітям початкові знання про норми поведінки, формувати навички їх дотримання, відповідного ставлення до правомірних дій, вчинків, а також до правопорушень, злочинів, шкідливих звичок та інших проявів антигромадської поведінки, виховувати повагу до батьків, вчителів, ровесників, людей похилого віку, знайомити з правилами бережливого ставлення до природи, своїх речей, предметів побуту тощо.
            Для досягнення вказаної мети правовиховна робота передбачає розв’язання цілого ряду завдань:
-                     формування розуміння цінності людської особистості, цінності життя і здоров'я людей;
-                     формування уявлення про нашу державу, її закони, права та обов’язки людей, правила і норми їхнього співжиття в соціумі;
-                     виховання поваги до таких цінностей, як свобода, рівність, справедливість;
-                     усвідомлення своєї залежності від представників старшого покоління;
-                     формування ціннісно-морального уявлення про сім’ю; зміцнення сімейних стосунків; посилення ролі родини у вихованні дітей; ефективна співпраця родини зі школою;
-                     формування навичок безпечної поведінки при агресивному поводженні однолітків або дорослих, уміння швидко звертатися по допомогу у критичній ситуації;
-                     формування навичок правомірної поведінки,  втілення в їх життєдіяльність правил для учнів (в молодших класах такі правила повинні бути деталізовані і регламентувати поведінку дітей на уроках, перервах, шкільних святах, вдома, на вулиці і в інших місцях).

         Враховуючи  особливості дітей  молодшого  шкільного віку слід виходити з  таких принципів виховання:

-   зв’язку правового    виховання з  практичними життєвими ситуаціями;
-   врахування наявного життєвого досвіду  молодшого школяра;
-   поєднання колективного та індивідуального підходу у вирішенні проблем учнів, гнучкого,  оперативного реагування на прояви делінквентної поведінки та  перспективних потреб учнів;
-   єдності  правового і морального виховання;
- діловий підхід у розкритті необхідності  дотримання норм у суспільстві, недопущення моралізування;
-   логічної послідовності правового виховання: від одержання  знань про норми, до засвоєння їх на практиці, і надалі до формування усвідомленої установки  щодо  необхідності  дотримання  їх кожною людиною;
-   пріоритету ігрових методів правового навчання та виховання з метою активізації  інтересу до засвоєння норм проживання у суспільстві.

         Програма розрахована на чотири роки (1 – 4 клас) і передбачає виконання поставлених завдань, які здійснюються не тільки у процесі викладання навчальних  предметів, під час виховних заходів,  під час тих справ, які заплановані планами виховної роботи, але й завдяки створенню певного контексту всього життя дитини у сім’ї, школі та класі.

Учасники програми:
-                     Учні 1 - 4 класи;
-                     Учнівське самоврядування;
-                     Педагоги;
-                     Батьки;
-                     Практичний психолог;
-                     Адміністрація.
Форми роботи:
-                     розповіді;
-                     колективні та індивідуальні бесіди;
-                     читання художніх творів;
-                     вікторини;
-                     конкурси;
-                     ділові ігри;
-                     аналіз життєвих ситуації;
-                     свята;
-                     тематичні виховні години;
-                     бесіди;
-                     екскурсії;
-                     зустрічі з батьками;
-                     зустрічі з фахівцями;
-                     кіно- та відео - уроки.

Очікуваними результатами реалізації авторської програми                          
  „ Я – дитина. Ось мої права.” є:
-                     випускник 4 класу – вихована дитина, якій притаманні почуття гордості за себе,  свою родину, школу, Батьківщину; дитина яка  бережливо ставиться до природи, своїх речей, предметів побуту тощо, дитина яка виконує правила поведінки у школі та у суспільних місцях; дитина у якої сформовано відповідне ставлення до правомірних дій, вчинків, а також до правопорушень, злочинів, шкідливих звичок та інших проявів антигромадської поведінки.
              




Зміст програми:

Розділ № I. Я і моя сімя.

                                           Сім'я - перше джерело, з якого починається велика ріка почуттів і переконань.
                                                                           В. О. Сухомлинський
Мета:  формування у дитини молодшого віку свідомої безпечної поведінки та найпростіших правових знань які базуються на прикладах поведінки дорослих; розвиток інтересу до народних та родинних свят, звичаїв; виховання поваги до праці  дорослих.
Основні завдання: 
-                     Ознайомлення учнів з культурою сімейних стосунків;
-                     Виховання шанобливого ставлення до родини, сімейних традицій;
-                     Виховувати любов і шанобливе ставлення до праці;
-                     Сприяння розумінню того, що сім’я – це унікальне середовище в якому кожна людина знаходить захист, підтримку, можливості для творчого розвитку і самореалізації.
Основні форми роботи:
1. Години спілкування:  
1клас
1. «Склад сім'ї».
2. «Мої батьки».
3.  «Моя домівка».
4. «Дерево починається з коріння, а людина з сім'ї».
5. «Свято Миколая».
6. «Різдво Христове. Святвечір. Коляда»
7. «Тобі подобається твоє ім’я?»

2 клас
1. «Я берегтиму тебе, мамо!»
2. «Моя дружня родина».
3. «Дід і бабця, мама й тато, сестри, братики і я – це і є моя сім' я».
4.  «Права  і обов'язки дітей в сім'ї».
5.  «Сімейні свята».
6.  «Професія моїх батьків».
7.  «Різдво Христове. Святвечір. Коляда».
8.  «Чи знаєш ти, що імена «ростуть» разом з дітьми?»

3 клас
1. «Турбота дорослих про дітей».
2. «Ми одна сім’я».
3. «Тепло єдиної родини».
4. «Поклонімося старості, поважаймо її».
5. «Домашні обереги».
6. «Твої успіхи – найкраще для батьків».
7. «Мова моя солов'їна».
8. «Сімейні традиції».
9. «Традиції українського народу».
10.  «Покрова».
11. «Водохреща».
12. «Масляна».

4 клас
1. «Турбота про своїх близьких».
2. «Як я можу допомогти батькам».
3. «Моя сім’я - моя фортеця».
4. «Доля моєї родини в долі України».
5. «Із сім'ї починається держава».
6. «Сімейні цінності».
7. «Оберіг душі й родини».
8. «Ціннісне ставлення до праці2.
9. «Скільки у світі професій».
10. «На кого я хочу бути схожим у житті».
11. «Покрова».
12. «Масляна».
13. «Свята та народні традиції».
2. Екскурсії.
2.1.Кондитерська фабрика «Рошен»;
2.2. Дитячиий садок № 3;
2.3.Дитячиий садок № 150.
3. Створення родинних альбомів (разом з батьками).
4. Спортивні змагання
4.1. «Тато, мама, я – разом ми сімя».
4.2. «Котигорошко».
4.3. «Козацькі забави».
5. Виставки.
5.1. «Наші з мамою захоплення».
5.2. «Сімейний альбом».
6. Конкурси малюнків
6.1. «Моя бабуся».
6.2. «Родинне дерево».
6.3. «Професія мого тата».
7. Загально шкільні заходи.
7.1. «Мати – символ добра на землі».
7.2. «Без сім`ї немає щастя на землі».
7.3. «Україно, моя Україно! Я для тебе на світі живу!»
7.4. «Дерево починається з коріння, а людина з сім'ї».
7.5. «Мово рідна, хто без тебе я?»
8. Участь у суботниках.
9. Збір макулатури.







Розділ № II. Я і мої друзі.

Мета: Виховувати дружні стосунки між школярами, розвивати вміння відрізняти погане від доброго, розкривати перевагу добра над злом; виховувати позитивне світосприйняття та бажання жити у мирі й злагоді з рідними, близькими.
Основні завдання: 
-                     формувати у молодших школярів розуміння цінності людської особистості, цінності життя і здоров'я людей;
-                     виховувати в учнів поважне ставлення до власної особистості та інших.
-                     формувати повагу до таких цінностей, як свобода, рівність, справедливість;
-                     організувати діяльність учнівського колективу;
-                     вироблення в учнів етичних норм моральних якостей;
-                     формувати навички безпечної поведінки при агресивному поводженні однолітків або дорослих, уміння швидко звертатися по допомогу у критичній ситуації.
Основні форми роботи:
1. Години спілкування:
1клас
1. «Якщо вмієш добре грати, то навчи іншого».
2. «Мої менші друзі».
3. «Будьмо знайомі».
4. «Я та мій клас».

2клас
1. «Ми схожі - ми різні».
2. «Мистецтво бути друзями».
3. «Дерево міцне корінням, а людина – друзями».
4. «Мій клас – моя родина».

3клас
1. «Скажи мені, хто твій друг».
2. «Що я ціную у дружбі».
3. «Дружба і товаришування».
4. «Будь терплячим, не засмучуйся через невдачу».
5. «Рідна школа».

4клас
1. «Потреби та можливості».
2. «Я піклуюся про тебе».
3. «Кого ми поважаємо».
4. «Життя не вічне – вічні цінності людські».
5. «Електронне листування з друзями».
6. «За що цінуєш своїх друзів?»

2. Читання та обговорення казок
3. Ігрові вправи
4. Перегляд та обговорення мультфільмів.
5. Конкурси
5.1.         Портрет мого друга (конкурс малюнків)
5.2.         Чому я дружу з  … (конкурс творів)
5.3.         Кращий учень мого класу;
6.       Акція «Створи добро»

Розділ № III.  Майстерня спілкування.
Мета:познайомити учнів з правилами суспільного етикету, виховувати в учнів дисциплінованість, стриманість, культуру поведінки, прагнення до самовдосконалення.

Основні завдання: 
-                     Ознайомлення учнів з основними правилами етикету та культурою поведінки;
-                     Виховання шанобливого ставлення до родини, сімейних традицій;
-                     Навчити дітей бути толерантними та милосердними один до одного.
Основні форми роботи:
1. Години спілкування:
1клас
1. «Свято ввічливих дітей».
2. «Ласкаво просимо любі гості».
3. «Про культуру поведінки за столом».
4. «Усмішка, наче сонечко».

2клас
1. «Цей примхливий містер етикет».
2. «Про культуру спілкування».
3. «Доброта і жорстокість».

3клас
1. «Будинок наших взаємин».
2. «У мене проблема. Що робити?»
3. «Доброта — це краса людської душі».
4. «Шануй сам себе, шануватимуть і люди тебе».

4клас
1. «Щоб тіло і душа були гарними».
2. «Вчимося бути толерантними».
3. «Культурна людина».
4. «Духовне здоров’я».

2. Спостереження
3. Читання та обговорення казок.
4. Ігрові вправи
4.1.         «Кодекс етики».
4.2.         «Чарівна лікарня».
4.3.         «Навчаємося ввічливості».
5. Перегляд та обговорення  мультфільмів.
6. Конкурси малюнків.

Розділ № IV.  Я- дитина, я - громадянин.
Мета: Формування свідомого ставлення до своїх обов’язків в сім’ї та в школі; виховання бережливого ставлення до природи, своїх речей, предметів побуту; створення  умов для набуття досвіду усвідомлених суспільних дій, правомірної поведінки й то­лерантного спілкування на основі поваги до прав і свобод.
Основні завдання: 
- Виховувати любов до природи; вивчення природи рідного краю;
- Підготувати молодших школярів до самостійності, активної участі в житті школи, суспільства;
- Прищеплювати дітям основи соціальної культури, навчити бути обачними і дисциплінованими;
- Прищеплювати школярам повагу до прав і свобод людини;
- Виховувати в дитині громадянина – це означає навчити її жити заради Батьківщини;
- Набуття молодшими школярами соціального досвіду,успадкування духовних надбань українського народу.
Основні форми роботи:
1.     Години спілкування:
1клас
1. «Людини починається з добра».
2. «Правила чесності та доброти».
3. «Добрі та погані вчинки».
4. «Дім, у якому ти живеш».
5. «Краса і велич символів державних».

2клас
1. «Ми – Українці».
2. «Стався до людей так, як би ти хотів, щоб ставилися до тебе».
3. «Ними пишається Батьківщина».
4. «Природа – наш дім, бережімо його !»
5. «Кожна дитина має право на ім’я та національність».
6. «Знай свої права, дитино».
7. «Чи можна прожити без конфліктів?»
8. «Для чого людині потрібен відпочинок?»

3клас
1. «Конституція – основа моєї держави».
2. «Щасливе дитинством – майбутнє країни».
3. «Немає прав без обов'язків».
4. «Захист прав казкових героїв».
5. «Коли я стану дорослим».

4клас
1. «Що значить бути дорослим».
2. «Живи за правилами».
3. «Діти мають право…»
4. «Наші обов’язки…»
5. «Що було б, якби людина робила все, що їй заманеться».
6. «Знайомство з «Декларацією прав дитини»

2. Читання та обговорення казок.
3. Перегляд та обговорення мультфільмів.
4. Сюжетно-рольові ігри
5. Екскурсії
6. Вікторини
7. Позакласні заходи:
7.1           .    «Свято рідної мови».
7.2.    «Моя Батьківщина, моя Україна».
7.3.         «Знавці рідного краю».
7.4.         «Вінок Кобзареві» (конкурс читців).
7.5.         «Про що розповідає моя вулиця».
7.6.         «Барви осені».
7.7.    «Колиска роду – українська хата».
8. Дидактичні ігри
8.1.         «Порівняй героїв казок».
8.2.         «Яке право порушено».
8.3.         «Що добре, а що погано»
9. Конкурси малюнків.





































ПРОГРАМА
виховної роботи з учнями 5 – 11 класів

«Школа  правових взаємин»

Сучасне суспільство потребує такої форми політичної організації, яка б забезпечувала розкриття творчого потенціалу людини. Це мож­ливо лише за умови вільного, демократичного устрою, де діють закони правової держави.                                       Основою демократичного ладу в правовій державі є людина, для якої демократія є природним середовищем задоволення її особистих та суспільних запитів.
Право існує для того, щоб ми успішніше трудились, були щасливими, захищеними від свавілля і насильства, щоб ми відчували себе громадя­нами країни, що володіють всією повнотою прав, свобод та обов'язків. Воно адресоване всім нам, і, отже, чим повніші і глибші наші правові знання, тим багатша наша правова культура, тим більше у нас можли­востей зайняти активну громадянську позицію.
Оволодівши в шкільні роки основами правових знань, учні про­тягом усього свого подальшого життя будуть збільшувати їхній обсяг, поглиблювати їх, тісніше зв'язувати з життям, з трудовою і суспільною практикою.
     Виховна програма «Школа правових взаємин» є логічним продовженням виховної програми для молодших школярів «Я – дитина. Ось мої права.» і розрахована на учнів 5 – 11 класів.
     Програма базується на таких документах:
-  Конституція України;
- Конвенції про права дитини;
- Закон України «Про освіту»;
- Закон України «Про громадянство в Україні»;
- Закон України «Про охорону праці»;
- Закон України «Про охорону навколишнього природного середо­вища»;
- Закон України «Про дорожній рух»;
- Закон України «Про пожежну безпеку»;
- Декларація прав людини;
- Національну програму «Діти України»;
- Концепція громадянської освіти в середній школі України;
- Концепцією правового виховання та правової освіти;
- Лист МОН «Щодо Методичних рекомендацій ії громадянської освіти та виховання»;
- Концепція гуманітарного розвитку України на період до 2020 року;
- Концепція загальнодержавної програми «Національний план дій щодо реалізації Конвенції ООН про права дитини на 2006-1016 роки;
- річний план Маріупольської загальноосвітньої школи І-ІIІ ступенів № 65                     на 2013-2014 навчальний рік
Кураторами програми є заступник директора з ВР ЗОШ № 65 Паничева Н.М., педагог – організатор Селезньова О.Є.

Мета правового виховання учнів –  формування у учнів правової культури громадянина України, що складається передусім зі свідомого ставлення до своїх прав і обов'язків перед суспільством і державою, закріплених у Конституції України, з глибокої поваги до законів і правил людського співжиття, готовності дотримуватися й виконувати закріплені в них вимоги, що виражають волю та інтереси народу, активної участі в управлінні державними справами, рішучої боротьби з порушниками законів.
 Завдання програми:
 - зміцнювати життєву позицію;
- формувати у учнів особистісні риси громадянина України;
- формувати навички правомірної поведінки, позитивні мотиви активної участі в суспільному житті, соціальний оптимізм, здатність здійснювати самостійний вибір і приймати відповідальне рішення, уміння юридично грамотно орієнтуватись у конкретних життєвих ситуаціях та діяти згідно з правовими нормами;
 - підвищувати громадянську активність;
- навчити учнів аналізувати і з правової точки зору оцінювати суспільно-політичні події;
- виховувати в учнів повагу до державної символіки, традицій та звичаїв українського народу, переконання в необхідності суворого дотримання законів, негативне ставлення до протиправних вчинків;
- сприяти розвитку шкільного самоврядування як форми соціальної активності учнів.

Дана програма базується на принципах:
 - Принцип національної спрямованості. Передбачає формування національної самосвідомості, виховання любові до рідного краю, свого народу, шанобливе ставлення до його культури;
- Принцип цілісності. Виховання організовується як системний педагогічний процес; спрямовується на гармонійний та всебічний розвиток особистості, формування в неї цілісної картини світу;
- Акмеологічний принцип. Формування умінь долати труднощі, прогнозувати наслідки своїх учинків; здатності свідомо приймати рішення;
- Принцип суб'єкт-суб'єктної взаємодії. Учасники виховного процесу є рівноправними партнерами у процесі спілкування, ставляться уважно до поглядів один одного, визнають право на відмінність, узгоджують свої позиції;
- Принцип адекватності виховання до психологічних умов розвитку особистості. Вчитель зосереджує свою увагу на дитині, бере до уваги її вікові та індивідуальні особливості;
- Принцип особистісної орієнтації.  Вчитель культивує у зростаючої особистості почуття самоцінності, впевненості у собі, визнає її право на вільний розвиток та реалізацію своїх здібностей; не обмежує її в правах почуватися індивідуальністю;
- Принцип превентивності.  Вчитель здійснює профілактику негативних проявів поведінки дітей, допомагає їм виробити імунітет до негативних впливів соціального середовища;
- Принцип технологізації. Науково обгрунтовані дії педагога та відповідно організовані ним дії вихованців, підпорядковані досягненню спеціально спроектованої системи виховних цілей, що узгоджуються з психологічними механізмами розвитку особистості та ведуть до кінцевої мети виховання.

Учасники програми:
-         Учні 5 - 11 класів;
-         Учнівське самоврядування;
-         Педагоги;
-         Батьки;
-         Практичний психолог;
-         Адміністрація.

Форми роботи:
-         свята;
-         тематичні виховні години;
-         бесіди;
-         дискусії і диспути;
-    аналіз життєвих ситуації;
-         тренінги;
-         анкетування;
-         екскурсії;
-         конкурси;
-          вікторини;
-         зустрічі з батьками;
-         зустрічі з фахівцями;
-         кіно- та відео лекторії.

Очікуваними результатами реалізації авторської програми „Школа правових взаэмин” є:
- випускник 11 класу – особистість, якій притаманні почуття гордості за свою родину, школу, Батьківщину; яка здатна само реалізовуватися, самостверджуватися і самовдосконалюватися протягом усього життя; свідомо ставиться до своїх прав і обовязків перед суспільством та державою; вміє свідомо користуватися правами, має бажання керувати своїм життям здійснюючи моральний вибір розвиваючи власні громадські якості.




Зміст програми:
Розділ № I. Я – людина.
Мета: визначення та усвідомлення дитиною власних особистісних якостей емоційного світу, самооцінка потреб, визначення власної позиції в системі життєвих цінностей.
Основні завдання:
-         сприяння формуванню та розвитку у підлітків почуття особистої гідності, самоповаги;
-         усвідомлення ролі власних можливостей у задоволенні потреб;
-         усвідомлення цінностей життя через розуміння власної неповторності, визначення сенсу свого буття;
-         розвиток дитини, підготовка її до життя в існуючих соціальних умовах.
Основні форми роботи:
1. Години спілкування:
5 – 6 класи
1. «Хтоя я?»
2.«Мої потреби».
3. «Що означає твоє ім’я?»
4. «За що, на твою думку, тебе цінують?»
5. «Як до тебе ставляться оточуючі?»
6. «Я-творча особистість».
7. «Світ моїх захоплень».

7 – 8 класи
1. «Моє імя - дорога до життя».
2. «Як ти гадаєш, для кого ти найдорожчий у світі?»
3. «Чи можуть бути матеріальні цінності дорожчі, ніж життя людини? Чому?»
4. «В людині повинно бути все прекрасним ...»
5. «Я – є людина»
6. «Ми всі різні та неповторні особистості але рівні у правах на життя, щастя, здоров'я».

9 -11 класи
1. «Вміння висловлюватися, переконувати».                                                                          2. «Життя і здоров'я людини».
3.«Людина для професії чи професія для людини? ...»
4.«Людина – творець свого щастя».
5.«Мої досягнення».
6. «Я обираю професію».
7. «Чи хочу я стати захисником Батьківщини».

2. Тренінги:
2.1.         Толерантність
2.2.         Як поважати себе
2.3.         Як розуміти себе
2.4.         Життєві цінності
2.5.         Дитина – творець своєї долі.

3. Конкурси:
3.1. Крок до зірок
3.2. Місце майстрів.
3.3. Козацький гарт
3.4. Найрозумніший
4. Анкетування учнів.


Розділ № II. Я і моя сім’я.

Мета:  сприяти формуванню в сім’ї умов для особистісного росту та розвитку дитини через відродження сімейних традицій, укріплення сімейних цінностей, підвищенню інтелектуального і культурного рівня учнів.
Основні завдання:
-         виховання шанобливого ставлення до родини, сімейних традицій;
-         сприяння розумінню того, що сім’я – це унікальне середовище в якому кожна людина знаходить захист, підтримку, можливості для творчого розвитку і самореалізації;
-         формування в сімях позитивного відношення до активної суспільної та соціальної діяльності дітей;
-         всебічна психолого – педагогічна просвіта батьків.


Основні форми роботи:
1. Анкетування учнів;
2. Години спілкування:
5 – 6 класи
1. «Моя мама найкраща»
2. «Мій тато — майстер на всі руки»
3. «Моя родина – історії краплина»
4. «Родинні традиції»

7 – 8 класи
1. «Що таке сім’я».
2. «Родина – це те середовище, де людина повинна вчитися чинити добро».
3. «Моя роль в сім’ї».                                                                                                                
4. «Шануй отця свого і матір свою».
5. «Дозвілля моєї родини».                                                                                                                        6. «Трудове виховання в сім’ї».

9 -11 класи
1. «Родина , родина – це вся Україна»
2. «Моя талановита родина».
3. «Права дітей і батьків».
4. «Моя сім’я – моє багатство».
3. Виставки.
3.1.         Родинні реліквії.
3.2.         Наші з мамою захоплення.

4. Позакласні заходи:
4.1. Народження сім’ї.                                                                                                                                 4.2. Нехай завжди квітує дерево родинне.                                                                                    4.3. Свято національного  костюма
5.Тренінги:
5.1.         Батьки і діти. Внутрішній світ підлітка;
5.2.         Самооцінка підлітка та роль батьків  її формуванні.
5.3.         Толерантна сімя – толерантна дитина.
5.4           .    Підготовка дитини до сімейного життя.

6.Конкурси:
6.1. Дві зірки.                                                                                                                                    6.2. Тато, мама, я – разом ми сімя.
6.3. Козацькі забави.

    7. Екскурсії
    8. Участь у суботниках;
    9. Збір макулатури;

Розділ № III. Я і мої друзі.
Мета: формування у школярів навичок толерантного ставлення до інших людей на засадах поваги до їх прав та свобод.
Основні завдання: 
-         Організація діяльності учнівського колективу;
-         розвиток учнівського самоврядування;
-         вироблення в учнів етичних норм моральних якостей;
-         усвідомлення значення різниці та подібності між людьми у процесі розвитку міжособистісних стосунків;
-         оволодіння навичками взаємодії з іншими та використання в спілкуванні з іншими різних комунікативних позицій;

Основні форми роботи:
1. Анкетування учнів;
2. Години спілкування:
5 – 6 класи
1. «Хто для тебе найдорожчий у світі?»
2. «Дружба – чудове слово».
3. «Хто мій друг?»
4. «Колектив починається з мене».
5.  «Мої обов’язки у класному колективі».
6. «Я – школяр».
7. «Моя школа».

7 – 8 класи
1.     «Добра людина та, що робить добро, чи та, що не робить зла».
2.     «Хочу, щоб до мене ставились так, як я до вас».
3.     «Мій справжній друг».
4.       «Як  забезпечити повагу оточуючих».                                                                                           5.   «Ти і колектив».                                                                                                                   6.   «Розваги та відпочинок».

9       -11 класи

1.     «Як зробити школу кращою».
2.     «Алкоголь. Тютюн, наркотики».
3.     «Статтєве виховання».
4.     «Цінуй свій час і час інших».
5  «Гендерна рівність у спілкуванні».
5.      «Ми всі різні, але рівні».
3. Виставки.
4. Тренінги:
4.1. Всі ми різні, всі ми рівні.
4.2. Стереотипи та упередження.
4.3. Дружба, закоханість, кохання.
4.4. Спілкування у безпечному Інтернеті.
4.5. Як будувати стосунки з іншими.
5. Позкласні заходи згідно плану роботи школи.
6. Розподіл доручень у шкільному колективі;
7.  Акція «Створи добро»;
8. Перегляд та обговорення  кінофільмів.

Розділ IV.    Світ навколо мене.
Мета: виховувати свідоме добре ставлення до природи, почуття відповідальності за навколишнє середовище як національну і загальнолюдську цінність, розвивати творчу активність щодо охорони оточуючого середовища, виховувати любов до рідної природи.
Основні завдання: 
-         Допомогти зрозуміти багатогранне значення природи для суспільства в цілому і кожної людини зокрема;
-         Сформувати розуміння, що природа – це першооснова існування людини, а людина – частина природи;
-         Виховувати навички охорони природного середовища від забруднення.

Основні форми роботи:
1.     Години спілкування:
5 – 6 класи
1.     «Зелені друзі мого краю».
2.     «Друзі природи».
3.  «Це моя вулиця».                                                                                                               4. «Сусіди».     
7 – 8 класи
1.     «Ми всі господарі природи, тож бережімо її вроду».
2.     «Давайте, друзі, разом природу берегти».
3.     «Мої чотириногі друзі».

9 -11 класи
1.     «Моя земля – земля моїх батьків».
2.  «Як я можу впливати на вирішення проблем громади».                                                                 3. «Хто справжній господар м.Маріуполь»                                                                                4. «Життя – це мить, зумій його прожить».                                                                               5. «Бути на землі людиною».                                                                                                                                
3.     Профілактичні бесіди з учнями та батьками;
4.     Перегляд фільмів.
5.     Заняття тренінги.
6.     Конкурси малюнків:
     6.1.Зоопарк під мікроскопом;       
     6.2. Замість ялинки зимовий букет
     6.3. Квіти з метала.
  7.Вікторини
 8. Позакласні заходи:
 9. Екскурсії :                                                                                                                                  9.1. Лісовими стежками;                                                                                                              9.2. Вулицями мого міста;                                                                                                               9.3. Подорож до морського берегу.
10.Акції :                                                                                                                                                  - Зелений двір;                                                                                                                                   - Чисте місто;        
11.Приймати участь у благоустрої міста.
12.Конкурс творів
Мій рідний край, моя земля…

Розділ № V.  Я- дитина, я - громадянин.
Мета: формування правової свідомості на основі тих правових знань, уявлень, переконань, що склалися в нашому суспільстві, почуттів. Що реалізують поведінку: почуття законності обраної мети. Правомірності шляхів її реалізації, справедливості. Активної протидії порушникам законів нашої країни; докорінне підвищення правової культури всіх учасників навчально-виховного процесу; формування здорового способу життя. Попередження асоціальних проявів серед учнів. Профілактика шкідливих звичок.
Основні завдання: 
-         Попередження серед молоді злочинів і злочинності, вдосконалення способу життя учнів без порушень норм моралі;
-         розвиток здоров’язберігаючої та здорв’язміцнюючої компетенції;
-         формування навичок здорового способу життя;
-         сприяти становленню активної позиції учнів щодо реалізації прав і свобод людини;
-         надати основні знання, сформувати мотивацію та вміння, необхідні для реалізації прав і свобод людини.

Основні форми роботи:
1.     Години спілкування:
5 – 6 класи
1.  «Ти – громадянин України».                                                                                          2. «Священні символи держави».                                                                                            3. «Правові пам’ятки України».
4. «Діти України про свої права».                                                                                                 5. «Права дитини-права людини».                                                                                               6. «Азбука однокласника: права і обов'язки».                                                                     7. «Зовнішній вигляд учня».
7 – 8 класи
1.     «Шкідливі звички шкільної молоді».
2.     «Я-громадянин правової держави».
3.     «Життя людини – найвища цінність».
4.     «Моя Україна».
5.     «Україна – наш спільний дім».
6.     «Ми – Українці».
7.     «Всі діти мають право на любов та підтримку».

9       -11 класи
1.   «Шлюб – вершина щастя чи початок випробувань?»                                                      2.  «Проблема торгівлі людьми та конкретні заходи в цьому напрямі».                           3.  «Наркоманія – дорога в безодню».                                                                                             4.  «Крок у доросле життя».                                                                                                                          5.  «Жінки мають право».                                                                                                                        6.  «Права і обов'язки підлітків щодо збереження і зміцнення здоров'я».                                       7.  «Закон обов'язковий для всіх».                                                                                             8.  «Захист Вітчизни – обов'язок громадянина».                                                                                     9.  «Кому належить влада в демократичній державі».                                                              10. «Конституція – основа моєї держави».                                                                                             11. «Корупція і суспільство».                                                                                                            12. «Корупція і відповідальність за корупційні дії».
2.     Позакласні заходи:
2.1.         Як громадяни захищають свої права.
2.2.         Конституція України в моєму житті.
2.3.         Моя Батьківщина, моя Україна.
2.4.         Краса і велич символів державних.
2.5.          Магістри юстиції (правовий КВК).
2.6.         Радіопередача «Проблеми паління» (шкільний рейд).
3.     Конкурси газет та малюнків.
4.     Конкурси творчих робіт
4.1.«Яким я бачу майбутнє моєї країни України».
4.2. «Я і громадянське суспільство»
    5. Диспути;
    6. Круглий стіл «Закони захищають права дітей»
    7. Тренінги:
7.1.         Права дитини;
7.2.         Безпечний інтернет.
7.3.         Підліток у безпечному світі.
7.4.         Розвязання складних ситуацій.
7.5.         Формування безпечної поведінки підлітка.
7.6.         Поїздка за кордон: за і проти.

8.     Читання та обговорення книжок.
9.     Перегляд фільмів.
10.                       Екскурсії
11.                       Вікторини
11.1.    Перший мільйон (шоу-гра з констиційного  права України)
11.2.    Я – дитина, я – громадянин.
11.3.    Права дітей і батьків.
11.4.    Юний патріот.




1 комментарий: